مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

خطای دید(چالش مغز)

يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۰۰ ب.ظ

مغز انسان با همه توانی که دارد باز هم در مواردی دچار چالش میشود یکی از این چالش ها خطای دید  است با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب بعضی از موارد رانشان دهیم


1. به علامت مثبت وسط این تصویر خیره شوید. در چند ثانیه می‌بینید که یک دایره‌ی سبز به دور این تصویر جرکت می‌کند و سرانجام تمامی این نقاط صورتی ناپدید می‌شوند و تنها یک دایره‌ی سبز در تصویر می‌چرخد. در حقیقت هیچ دایره‌ی سبزی در این تصویر وجود ندارد و نقاط صورتی رنگ هم به کلی ناپدید نمی‌شوند.
این پدیده به عنوان توهم تعقیب‌کننده‌ی یاس رنگ یا Lilac Chaser شناخته می‌شود؛. کافیست بدانید که این پدیده به دلیل تداخل در چند بخش چشم صورت می‌گیرد و یک تضاد بین آن‌‌ها به وجود می‌آید.


2.کدام خط بزرگ‌تر است؟ این دو خط هم‌اندازه هستند. این تصویر مثالی است از پدیده‌ی Ponzo که از یکی از مزایای مغز انسان کمک می‌گیرد. این مزیت تشخیص پس زمینه است که باعث می‌شود مغز از پس‌زمینه برای تشخیص اندازه‌ی یک جسم کمک بگیرد.


3. کدام دایره‌ی نارنجی بزرگ‌تر است؟ دوباره مغز شما به چالش کشده شد. دو دایره‌ی نارنجی هم‌سان و هم‌اندازه هستند. این پدیده با نام توهم Ebbinghaus شناخته می‌شود. دلیل اصلی این پدیده فاصله و اندازه‌ی حلقه‌های دور دو دایره‌ی نارنجی است.


4. این یک تصویر متحرک نیست. اگر این را باور ندارید می‌توانید به یک نقطه‌ی تصویر خیره شوید و ببینید که تصویر از حرکت باز می‌ایستد. این پدیده توهم رانش پیرامونی یا Peripheral Drift نام دارد. دلیل این اتفاق تاخیر مغز در تفسیر تصاویر با درخشندگی‌های متفاوت در نقاط مختلف است و باعث می‌شود مغز این را یک تصویر متحرک بپندارد.

تصاویر خطای دید
5. این فیل چند پا دارد؟ مدتی به تصویر خیره شوید و می‌بینید که هم‌چنان شناسایی تعداد پاهای این فیل ناممکن است. در واقع این توهم به دلیل دستکاری تصاویری از فرضیات طبیعی ما از دنیا صورت می‌گیرد.

نظرات  (۳)

سلام دایره های صورتی محو نشد بعد اون نقطه های آبی فقط دایره های خارجی حرکت میکنه و وقتی خیره میشم حرکت میکنه

احسنت
۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۵۱ کمی بودن ...
واااای سرم گیج رفت.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">