مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

بیومکانیک چیست

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷ ق.ظ

اشنایی با بیومکانیک

بیومکانیک عبارت است از تحلیل مکانیکی ارگان‌های موجودات زنده. در واقع بیومکانیک، کاربرد علم مکانیک در سیستم‌های بیولوژیکی است. در بیومکانیک می توان نگاهی در مقیاس سلولی داشت و به بررسی مکانیزمهای سلولی و یا اثر نیروهای مکانیکی بر شکل دهی سلولها پرداخت. همچنین می توان به مدلسازی رشد، ترمیم و بازسازی بافتهای زنده و بررسی عوامل موثر بر آن پرداخت.

در بیومکانیک می توان حرکت انسان و یا سایر جانوران را تحلیل کرد و ازین علم برای بیورباتیک و یا ساخت اعضاء و اندامهای مصنوعی الگو گرفت و یا به بحثهای ارگونومی و هدایت صحیح ورزشکاران پرداخت. می توان حس گرها و مبدل های بدن انسان را شناخت و با استفاده آن گامهایی در جهت دستیابی به حس لامسه مصنوعی و کاربرد رباتیک در جراحی های کم تهاجمی برداشت. همچنین می توان از قابلیت‌های نانو در کاربردهای زیستی استفاده کرد و رباتهای نانو بیو و ماشین‌های هوشمند را به خدمت علم پزشکی گرفت. مکانیک بافت نرم و سخت، ویسکوالاستیسیته و رئولوژی از دیگر مباحث مورد توجه متخصصان این حوزه است. مکانیک سیالات زیستی یکی دیگر از حوزه های گسترده در علم بیومکانیک است.  با تحلیل جریان خون در سیستم قلبی- عروقی می توان به بررسی عوامل پاتولوژیک موثر پرداخت و راهکارهایی برای کنترل بیماریهای گسترده قلبی- عروقی و یا ساخت وسایل درمانی درون رگی پیدا کرد. همچنین می توان به بررسی مکانیزمهای پراهمیت انتقال حرارت و یا انتقال جرم در ارگانهای زیستی پرداخت و حوزه های انتقال دارو و یا سرما و گرما درمانی را تحت پوشش در آورد. مجموعا هدف در بیومکانیک دستیابی به گستره وسیعی از شناخت مکانیک سیستم های زنده است که می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی و یا دستیابی به راه حل های درمانی موثر شود.

social code موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۹
محمد عباسی

نظرات  (۲)

یه نرم افزار آنلاین طراحی سایت رایگان پیدا کردم عالییییییی خفن
پاسخ:
مبارک باشه
۰۹ دی ۹۴ ، ۱۱:۴۴ بهراد صادقی
وبلاگ خوبی داری اگه می خوای میتونیم تبادل داشته باشیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">