مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

آشنایی با میدان گازی پارس جنوبی

پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۴۰ ب.ظ

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 7.5 درصد ، از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه‌ای به منظور توسعه 24 فاز برای تولید 790 میلیون مترمکعب گاز در روز از این میدان صورت گرفته است. 
توسعه میدان گازی پارس جنوبی به منظور تأمین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی ، تزریق به میادین نفتی ، تولید ال ان جی وهمچنین  صادرات گاز و میعانات گازی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی صورت می‌پذیرد. بدین‌ترتیب بنادر عسلویه و تنبک در 270 و 220 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به عنوان منطقه ساحلی برای ایجاد تأسیسات خشکی و توسعه این میدان انتخاب شده‌اند. باتوجه به اینکه این منطقه در مرز استان هرمزگان و بوشهر و در مرکز سواحل خلیج فارس نزدیکترین نقطه به میدان گازی پارس جنوبی قراردارد ، دارای وضعیت سوق‌الجیشی خاصی است که به قطب صنعت نفت و گاز کشورمان  تبدیل شده است.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 1377 به منظور ایجاد تأسیسات پالایشگاهی و انجام فعالیتهای گوناگون پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین انجام عملیات پشتیبانی و خدماتی به موجب مصوبه هیئت وزیران تأسیس گردید. این منطقه از غرب به روستای شیرینو ، از جنوب به خلیج‌فارس ، از شمال به دامنه سلسله جبال زاگرس و از شرق به روستای چاه مبارک محدود می‌شود.

 

منبع سایت نفت وگاز

social code موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۹
محمد عباسی

نظرات  (۱)

سلام دوست گرامی..مهندسان مکانیک در هر گرایش در این مجموعه چه نقشی دارند و سالانه چند مهندس مکانیک در این مجموعه استخدام میشود؟با تشکر
پاسخ:
مهندسان مکانیک هم در زمینه  طراحی هم راه اندازی ونصب هم نگه داری و پایش وهم تعمیرات اساسی وهم در زمینه توسعه وتغییرات به عبارتی در همه مراحل نقش دارند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">