مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

آشنایی با جوش کاری در زیر آب

سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۰۴ ب.ظ

جوشکاری زیر آب
مقدمه: بیش از یک صد سال است که قوس الکتریکی در جهان شناخته شده و بکار گرفته می شود. اما اولین جوشکاری زیر آب توسط نیروی دریایی بریتانیا صورت گرفت  در آن زمان یک کارخانه کشتی سازی برای آب بند کردن نشت های موجود در پرچ های زیر کشتی که در آب واقع شده بود از جوشکاری زیر آبی بهره گرفت. در کارهای تولیدی که در زیر آب انجام می پذیرد، جوشکاری زیر آبی یک ابزار مهم و کلیدی به شمار می آید. در سال 1946 الکترود های ضد آب ویژه ای توسط وان در ویلیجن1 در هلند توسعه یافت. سازه های فرا ساحلی از قبیل دکل های حفاری چاه های نفت، خطوط لوله و سکوهای ویژه ای که در آب ها احداث می شوند، در سالهای اخیر به طرز چشمگیری در حال افزایش اند. بعضی از این سازه ها نواقصی را در عناصر تشکیل دهنده اش و یا حوادث غیر مترقبه از قبیل طوفان تجربه خواهند کرد. در این میان هرگونه روش بازسازی و مرمت در این گونه سازه ها مستلزم استفاده از جوشکاری زیر آبی است.

× طبقه بندی
جوشکاری زیر آبی را می توان در دو دسته طبقه بندی کرد:
1. جوشکاری مرطوب
2. جوشکاری خشک

در روش جوشکاری مرطوب، عملیات جوشکاری در زیر آب اجرا شده و مستقیماً با محیط مرطوب سرو کار دارد. در روش جوشکاری خشک، یک اتاقک خشک در نزدیکی محلی که می بایستی جوشکاری شود ایجاد شده و جوشکار کار خود را با قرار گرفتن در داخل اتاقک انجام می دهد.

× جوشکاری مرطوب:
نام جوشکاری مرطوب حاکی از آن است که جوشکاری که در زیر آب صورت می پذیرد، مستقیماً در معرض محیط مرطوب قرار دارد. در این روش از جوشکاری از نوعی الکترود ویژه استفاده می شود و جوشکاری به صورت دستی درست مانند همان جوشکاری که در فضای بیرون آب انجام می شود، صورت می گیرد. آزادی عملی که جوشکار در حین جوش کاری از این روش دارد، جوشکاری مرطوب را موثر تر و به روشی کارا و از نقطه نظر اقتصادی مقرون به صرفه کرده است. تامین کننده نیرویجوشکاری روی سطح مستقر شده است و توسط کابل ها و شیلنگ ها به غواص یا جوشکار متصل می شود.
در جوشکاری مرطوب MMA (جوشکاری قوس فلزی دستی)2 دو مشخصه زیر بکار گرفته می شود:

تامین کننده نیرو: dc
قطبیت: قطبیت منف?
اگر از جریان DC و قطب + استفاده شود، برقکافت روی داده و سبب خرابشدگی و از بین رفتن سریع اجزاء فلزی نگهدارنده الکترود می شود. برای جوشکاری مرطوب از جریان AC نیز به دلیل عدم امنیت کافی و وجود مشکلاتی که در حفاظت از قوس در زیر آب وجود دارد، استفاده نمی شود.


منبع تغذیه می بایستی یک دستگاه جریان مستقیم که دارای رده بندی آمپر بین 300 تا 400 است، باشد. دستگاههای جوشکاری ژنراتور موتور اغلب برای جوشکاری مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. پیکره دستگاه جوشکاری می بایستی در پایین، زیر کشتی قرار داده شده باشد. مدار جوشکاری می بایستی شامل نوعی سوئیچ مثبت باشد که معمولاً از یک کلید تیغه ای استفاده می شود و از جوشکار غواص فرمان می گیرد. کلید تیغه ای در مدار الکترود می بایستی در تمام طول جوشکاری در برابر شکسته شدن مقاوم باشد و نیز از امنیت کافی برخوردار باشد. منبع تغذیه جوشکاری می بایستی در حین فرایند جوشکاری تنها به نگهدارنده الکترود وصل باشد. در این روش از جریان مستقیم همراه با الکترود منفی و نیز از نگهدارنده الکترود ویژه ای که در برابر آب عایق هستند استفاده می شود. نگهدارنده های الکترود جوشکاری که در زیر آب بکار گرفته می شوند از یک سر خمیده برای گرفتن الکترود و نگه داشتن آن در خود بهره می برند و ظرفیت پذیزش دو نوع الکترود را دارد.

نوع الکترودی که به کار گرفته می شود بر طبق استاندارد AWS (انجمن جوشکاری امریکا)3 در طبقه بندی E6013 قرار گرفته است. این الکترود ها می بایستی ضد آب باشند و تمامی اتصالات نیز باید طوری عایق بندی شده باشد که آب نتواند با قسمت های فلزی کوچکترین تماسی داشته باشد.اگر عایق بندی شکستگی داشته باشد و یا قسمتی از آن ترک داشته باشد، آنگاه آب می تواند با فلز رسانا تماس پیدا کرده ، موجب ایجاد نقص و در نهایت کار نکردن قوس شود. به علاوه اینکه ممکن است خوردگی سریع مس در قسمتی که عایق ترک خورده است، ایجاد شود. 

× جوشکاری بیش فشار4(جوشکاری خشک)
جوشکاری بیش فشار در اتاقک های پلمپ شده در اطراف سازه یا قطعه ای که می خواهد جوشکاری شود، استفاده می شود. این اتاقک در یک فشار معمولی پر از گاز می شود (که معمولاً از هلیوم حاوی نیم بار5 اکسیژن است). این جایگاه روی خطوط لوله قرار گرفته و با هوایی مخلوط از هلیو و اکسیژن که قابل تنفس باشد پر شده و در فشاری که جوشکاری آنجا صورت می پذیرد و یا فشاری بیشتر از آن اجرا می شود. در این روش در اتصالات جوش بسیار با کیفیتی ایجاد می شود به طوری که با اشعه ایکس و دیگر تجهیزات لازم ایجاد می شود. فرایند جوشکاری قوس گاز تنگستن در این قسمت بکار گرفته خواهد شد. محوطه زیر جایگاه در معرض آب قرار دارد. بنابراین جوشکاری در محل خشکی صورت گرفته ولی در فشار هیدرو استاتیکی آب دریا که در محیط مجاور آن قرار دارد.

× خطرات بغرنج 
برای غواص یا جوشکار خطر شک الکتریک وجود خواهد داشت. اقدامات احتیاطی که انجام شده اند عبارتند از عیق بندی مناسب و در حد کافی تجهیزات جوشکاری، بسته شدن منبع الکتریسیته درست زمانی که قوس به پایان می رسد و نیز محدود کردن ولتاژ جوشکاری قوس فلزی دستی در مدار باز دستگاه جوشکاری. خطر دیگر تولید شدن هیدروژن و اکسیژن در جوشکاری مرطوب توسط قوس است.
اقدام های احتیاطی می بایستی در مورد بلند کردن کپسول های گاز نیز رعایت شود. به این دلیل که آنها به صورتی بالقوه توانایی زیادی برای منفجر شدن دارا هستند. خطر بعدی ای که سلامت یا جان جوشکار را تهدید می کند نیتروژنی است که در فشار زیاد در معرض هوا قرار گرفته و می تواند به وی آسیب برساند. اقدامات احتیاطی شامل فراهم آوری یک منبع گاز یا هوای اضطراری می شود که در کنار غواص قرار گرفته است و نیز اتاقک فشار زدایی برای جلوگیری از خفگی توسط نیتروژن که بعد از اشباع شدن روی سطح پخش می شود.
در سازه هایی که از جوشکاری مرطوبِ زیر آب استفاده می کنند، بازرسی بعد از جوشکاری ممکن است بسیار مشکل تر از جوشکاری هایی باشد که در محیط بیرون و در معرض هوا انجام می پذیرد. اطمینان از بی نقص بودن چنین جوشکاری هایی به مراتب اهمیت بیشتری پیداکرده و در واقع احتمال اینکه عیب و کاستیِ ناشناخته ای پدیدار شود، وجود دارد.

× مزایای جوشکاری خشک
1. ایمنی غواص - جوشکاری در یک اتاقک صورت گرفته که موجب مصون ماندن جوشکار از جریانات اقیانوسی و یا احتمالاً موجودات دریایی می شود. این جایگاه خشک و گرم از روشنایی مطلوبی برخوردار بوده و از سیستم کنترل محیط خاصی نیز بهره می گیرد(ESC)6 .
2. کیفیت خوب جوش - این روش توانایی ایجاد جوش هایی را دارد که حتی می توان آن را با جوش های موجد در فضای باز و در مجاورت هوا مقایسه کرد. دلیل این امر اینست که دیگر آبی وجود ندارد که بخواهد جوش را خاموش و یا قطع کند. و نیز اینکه میزان هیدروژن (H2) تولیدی آن خیلی کمتر از جوشکاری های مرطوب است.
3. کنترل سطح¬ - آماده سازی اتصال، همترازی لوله، بررسی آزمایش ضد مخرب (NDT)(7) و غیره به صورت عینی کنترل و تنظیم می شوند.
4. آزمون غیر مخرب ( NDT) - آزمون غیر مخرب برای محیط خشک جایگاه تسهیل شده است.
× معایب جوشکاری خشک 
1. اتاقک یا جایگاه جوشکاری تجهیزات پیچیده و خدمات پشتیبانی زیادی را مستلزم می داند و خود اتاقک به طرز غیر متعارفی پیچیده است.
2. هزینه و ارزش مالی این اتاقک به صورت قابل ملاحظه ای بالا بوده و بسته به عمق محل کار هزینه آن افزایش می یابد. عمق محل جوشکاری در کار تاثیر می گذارد، طوری که در اعماق بیشتر جمع کردن قوس و استفاده از ولتاژ های بالتر و متناسب با آن لازم و ضروری می باشد. انجام یک کار جوشکاری بدین شکل هزینه ای بالغ بر 80000 دلار دارد. و نیز گاهی اوقات نمی توان از یک اتاقک برای چند کار مختلف استفاده کرد، که البته این مشکل بستگی به نوع کارها و میزان تفاوت آنها دارد.

× مزایای جوشکاری مرطوب
جوشکاری مرطوب که در زیر آب به صورت دستی صورت می گیرد، در مرمت و بازسازی سازه های فراساحلی در سالهای اخیر به سرعت در حال رشد و گسترش است.
از جمله فواید جوشکاری مرطوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. چند کاره بودن و داشتن هزینه کمتر در جوشکاری مرطوب باعث شده که میل و اشتیاق بیشتری به این روش وجود داشته باشد.
2. برخورداری از سرعت مناسب در هنگام اجرای طرح از دیگر مزایای این روش است.
3. در مقایسه با جوشکاری خشک هزینه کمتری دارد.
4. در این روش جوشکار می تواند به قسمت هایی از سازه های فرا ساحلی دسترسی داشته باشد که با استفاده از روش های دیگر قابل جوشکاری نیست.
5. احتیاج به هیچ نوع محصور سازی نبوده و بنابراین زمانی نیز برای آن تلف نخواهد شد. تجهیزات و دستگاههای استاندارد مرسوم به آسانی قابل استفاده است . به وسایل زیادی هم برای انجام یک کار جوشکاری مورد نیاز نیست.

× معایب جوشکاری مرطوب
اگر چه جوشکاری مرطوب کاربرد گسترده ای پیدا کرده است ولی همچنان از وجود نواقصی رنج می برد، از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. آبدیدگی سریع فلز جوشکاری- دلیل این آبدیدگی آبی است که در اطراف آن وجود دارد. اگرچه آبدیدگی نیروی تنش پذیری را در جوشکاری افزایش می دهد ولی میزان کش پذیری و موثر بودن جوش را کاهش داده، سختی و روزن داری آن را بالا می برد.
2. تولید زیاد هیدروژن- حجم بسیار زیادی از هیدروژن در منطقه جوشکاری ایجاد می شود که بر اثر تفکیک بخار آب در منطقه قوس به وجود آمده است.H2 موجود در محیط تحت تاثیر گرما (HAZ)(8) در فلز جوشکاری حل می شود که باعث ایجاد ترک خوردگی و شکاف های میکروسکوپیک می شود.
3. از دیگر معایب آن دید پذیری کم است. گاهی اوقات جوشکار نمی تواند به درستی منطقه مورد نظر را جوش دهد

× نحوه عملکرد جوشکاری مرطوب
پروسه ی جوشکاری مرطوب در زیر آب طی مراحل زیر صورت می پذیرد:
قطعه کاری که قرار است جوش داده شود به یک طرف مدار الکتریکی متصل بوده و الکترود فلزی در طرف دیگر مدار. این دوقسمت از مدار (الکترود و قطعه کار) کمی به یکدیگر نزدیک شده ولی بعد از مدتی از یکدیگر فاصله می گیرند. در حین نزدیک شدن الکترود به قطعه کار، جریان الکتریکی وارد شکاف شده و باعث ایجاد یک جرقه الکتریکی پایستار می شود(قوس) و باعث ذوب شدن فلز در آن ناحیه و شکل گرفتن حوضچه جوش می شود. در این زمان، نوک الکترود ذوب شده و ذره های کوچک فلز در حوضچه مذاب جمع می شود. در طول این عمل جریان مذابی، نوک الکترود را پوشش داده و روکش الکترود گاز محافظ را ایجاد می کند. که موجب استحکام بخشیدن به قوس شده و همان طور که گفته شد از جریان فلز مذاب محافظت می کند. قوس در یک منطقه حفره مانند ذوب می شود و جوش را پدیدار می سازد.
× پیشرفت های حاصل در زمینه جوشکاری در زیر آب
مدت های مدیدی جوشکاری مرطوب به عنوان یک تکنیک جوشکاری، در زیر آب مورد استفاده قرار می گرفته و هنوز هم ابن روش مرسوم است. اخیراً با پیشرفت هایی که در زمینه ساخت سازه های فرا ساحلی صورت گرفته، اهمیت جوشکاری زیر آبی را به طرز پیش بینی شده ای بالا برده است. این امر منجر به توسعه یافتن روش های جوشکاری دیگر از قبیل جوشکاری سایشی9، جوشکاری انفجاری10 و جوشکاری عمودی11 شده است که هم اکنون مطالب قابل قبول و کافی در این زمینه برای ارائه وجود ندارد.

× گستره ی پیشرفت های آینده
جوشکاری قوس فلزی دستی مرطوب همچنان برای نوسازی و احیاء سازه های زیر آبی مورد استفاده قرار می گیرد اما کیفیت آن کافی نبوده و مستعد شکست هیدروژنی می باشداز این رو جوشکاری های بیش فشار خشک کیفیت بهتری نسبت به جوشکاری های مرطوب دارند.امروزه گرایش و رویه میل به سوی اتوماسیون دارد.THOR-1 12 یا ربات تحت کنترل مدارِ بیش فشار که از گاز بی اثر تنگستن استفاده می کند، توسعه بخشیده شد تا در جاهایی که غواص عملیات لوله کشی و نصب خط لوله را انجام می دهد، بقیه پروسه کار را بر عهده گیرد.?

پی نوشت:
1. Van der Willigen 
2. Manual Metal Arc Welding (MMA) 
3. American Welding Society (AWS) 
4. خشک نگه داشتن محفظه تحت فشار زیاد 
5. بار(Bar) واحد فشار بوده و هر یک بار برابر با یک میلیون dynes در سانتیمتر مربع است. 
6. Environmental Control System (ECS) 
7. Non-Destructive Testing (NDT) 
8. Heat Affected Zone (HAZ) 
9. Friction Welding 
10. Explosive Welding 
11. Stud Welding 
12. THOR - 1 (TIG Hyperbaric Orbital Robot)
منابع:

1) D. J Keats, Manual on Wet Welding. 
2) Annon, Recent advances in dry underwater pipeline welding, Welding Engineer, 1974. 
3) Lythall, Gibson, Dry Hyperbaric underwater welding, Welding Institute. 
4) W.Lucas, International conference on computer technology in welding. 
5) Stepath M. D, Underwater welding and cutting yields slowly to research, Welding Engineer, April 1973. 
6) Silva, Hazlett, Underwater welding with iron - powder electrodes, Welding Journal, 1971. 

نظرات  (۲)

Créé en 1997, Unibet est l’un des leaders européen des sites de paris en ligne. L’ambassadeur d’Unibet France n’est autre que Pierre Ménès, journaliste sportif, qui vous propose ses pronostics sur unibet.
Élu « site de paris sportifs de l’année » en 2006, sa notoriété ne cesse de s’accroître et son sérieux n’est plus à démontrer.
CODE PROMO UNIBET
Code promo Unibet sport
Code bonus Unibet poker
Code avantage Unibet turf
Son offre de bienvenue, 100 euros de paris sportifs offerts, est offerte sans avoir à indiquer de code promo Unibet, il vous suffit de cliquer sur le bouton ci-dessous. De plus, Unibet propose aux amateurs de courses hippiques 20 euros offerts sur leur 1er pari turf et de bénéficier de 500 euros de bonus sur poker. Ils sont tous les 3 cumulables.
ACCÈS DIRECT : Code promo Unibet
Code promo Unibet : 100 euros de paris sportif gratuit
code bonus UnibetLe bonus Unibet est intéressant et figure parmi l’une des offres les plus attrayante sur le marché des sites de paris sportifs (voir le classement). Les passionnés de sport ont de quoi se satisfaire. Sur Unibet, votre 1er pari est remboursé qu’il soit gagnant ou perdant.
En ouvrant un compte pour la première fois sur unibet, vous profitez d’une offre de bienvenue automatiquement sans codes promotionnels Unibet :
50% de montant de votre 1er pari vous est remboursé quelque soit le résultat de votre pari
Validez votre compte dans les 30 jours suivants votre inscription et Unibet vous verse les 50% restants de votre 1er pari
Vous trouverez plus de détails sur le fonctionnement du bonus paris sportif d’Unibet sur cette page
Contrairement à d’autres bonus de bienvenue comme l’offre PMU, votre 1er pari sur Unibet est remboursé, qu’il soit gagnant ou perdant.
Pour bénéficier de l’offre Unibet et profiter de 100 euros de paris sportifs, vous n’avez pas besoin de saisir de code promo Unibet sport. Le bonus est attribué automatiquement sur unibet lors de votre 1er pari, que cela soit sur sur le site ou en utilisant les applis mobile d’Unibet.
Pour profiter du code bonus Unibet de 100 euros, il vous suffit de cliquer directement sur le lien ci-dessous.
Sur Unibet, vous avez aussi la possibilité de parier en direct et suivre la rencontre grâce à la TV d’Unibet. Vous suivez en direct et gratuitement les grands événements sur unibet.
Code bonus Unibet : 100 euros offerts
Code promotionnel Unibet sport pour obtenir 100 euros
Aucun code promo Unibet ne vous est demandé lors de votre inscription sur unibet. Le bonus de 100 euros est attribué de façon automatique.
Comme sur tous les sites de paris sportifs, la première étape consiste à remplir le formulaire d’inscription pour profiter du bonus de paris gratuit sur Unibet :
code promo unibet paris sportif
Attention, aucun code bonus ou code promotionnel Unibet sport n’est demandé pour profiter du bonus de bienvenue de 100 euros lors de votre ouverture de compte.
Si vous souhaitez en savoir plus sur les conditions d’attribution et les différentes étapes à respecter pour obtenir le bonus de 100 euros, vous pouvez consulter unibet. Vous découvrirez en détail le bonus.
Pour bénéficier du bonus de 100 euros offerts sur Unibet, il vous suffit de vous rendre à l’adresse suivante unibet ou bien directement en cliquant sur le lien ci-dessous.
Vous accédez directement au formulaire d’inscription (voir ci dessus) vous donnant accès au bonus de 100 euros sans que vous n’ayez à saisir de code promo Unibet paris sportif. Il est accordé automatiquement.
Code avantage Unibet : profitez de 100 euros offerts
Code bonus Unibet poker : 500 euros + 5 000 euros de tournois
Unibet poker code bonusUnibet vous propose également une section poker. Il a intégré le réseau Ipoker, l’un des plus importants. Unibet offre un bonus poker de 500 euros ainsi que 5 000 euros de tournois.
En vous inscrivant pour la première fois sur unibet, vous profitez de l’offre de bienvenue sans aucun code promotionnel Unibet turf. Il est automatique :
Jusqu’à 500 euros de bonus : le montant de votre premier dépôt est doublé. Pour un dépôt de 200 euros, Unibet vous offre 200 euros. Si vous déposez 600 euros, le bonus ne pourra excéder 500 euros.
De plus, 6 tickets de tournois gratuits garantissant 5000 euros vous sont offerts
vous n’avez pas besoin de saisir de code promo Unibet poker pour profiter du doublement de votre 1er dépôt. Il est attribué automatiquement sur unibet lors de votre 1er dépôt.
Pour profiter du code promotionnel Unibet poker de 500 euros, cliquez directement sur le lien ci-dessous.
Code promo Unibet poker : 500 euros offerts
Unibet poker : code promo pour profiter de 500 euros de bonus
Lors de votre procédure d’inscription sur unibet, aucun code promo Unibet poker ne vous sera demandé. Le montant de votre 1er dépôt est doublé automatiquement.
Comme sur l’ensemble des sites de jeux en ligne agrées par l’ARJEL, la première étape consiste à remplir le formulaire d’inscription présenté ci-dessous (il est identique au formulaire d’inscription Unibet sport) :
Bonus Unibet poker formulaire inscription
Aucun code promo Unibet ou code avantage poker ne vous est demandé pour bénéficier du bonus de bienvenue de 500 euros offert lors de l’ouverture d’un compte joueur.
Pour bénéficier de 500 euros offerts sur Unibet poker, il vous suffit de vous rendre à l’adresse suivante unibet ou bien directement en cliquant sur le lien ci-dessous.
Vous accédez directement au formulaire ci-dessus. Il vous permettra d’obtenir le bonus poker de 500 euros sans que vous n’ayez besoin de saisir de code promo Unibet poker. Le bonus est automatique.
Code promotionnel Unibet poker : jusqu'à 500 euros offerts
Code avantage Unibet turf : jusqu’à 20 euros remboursés
Code bonus turf Unibet Le bonus turf d’Unibet n’a rien à envier à ses concurrents si ce n’est le montant assez faible. Vous trouverez une offre complète avec les grands classiques tels que le Quinté, le tiercé… Unibet vous rembourse votre 1er pari hippique si celui ci s’avère perdant.
En créant un compte joueur pour la première fois sur unibet, vous profitez de l’offre de bienvenue automatiquement sans que vous n’ayez aucun code promotionnel Unibet turf à saisir :
Effectuez un dépôt de 5 euros minimum sur unibet
Effectuez votre 1er pari hippique de 20 euros maximum sur la course hippique de votre choix
Si votre pari est perdant, Unibet turf vous rembourse votre mise
Vous profitez de 20 euros offerts sur votre 1er pari hippique sans saisir de code promo Unibet turf. Comme pour le bonus sport et poker, le bonus est attribué automatiquement sur unibet lors de l’ouverture d’un compte.
Pour profiter du code promo Unibet turf de 20 euros, il vous suffit de cliquer directement sur le lien ci-dessous.
Unibet turf code avantage : 20 euros offerts
Code bonus pour obtenir 20 euros sur Unibet turf
En vous inscrivant sur unibet, votre pari hippique est remboursé à hauteur de 20 euros. Aucun code promotionnel Unibet turf n’est à indiquer. Si celui-ci est perdant, Unibet vous le rembourse.
Voici le formulaire d’inscription indispensable à l’ouverture d’un compte. Il s’agit du même formulaire pour le sport et le poker car sur Unibet, il est possible de cumuler les 3 bonus.
20€ offerts sur Unibet turf sans code bonus
Sur Unibet turf, votre 1er pari hippique est remboursé automatiquement sans aucun code promotionnel Unibet à saisir lors de votre inscription.
Pour bénéficier de votre 1er pari remboursé à hauteur de 20 euros sur Unibet turf, il vous suffit de vous rendre à l’adresse suivante unibet ou bien directement en cliquant sur le lien ci-dessous.
Vous n’avez pas besoin de saisir de code promo Unibet turf pour profiter du bonus. Vous accédez directement au formulaire d’inscription. Le bonus est automatique.
Code promotionnel Unibet turf : votre 1er pari remboursé
پاسخ:
whats happen,i cant understand

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">