مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

اشنایی با هواپیمای رادار گریز

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ب.ظ

فناوری رادارگریزی به این هواپیما ها کمک می کند تا کمتر در معرض دید باشد، کمتر صدا تولید کند، و کمتر در تیررس امواج مادون قرمز و امواج رادیویی باشد. این پدیده نخستین بار در سال ۱۹۶۰ توسط بمب‌افکن بریتانیایی آورو والکن و به طور اتفاقی کشف شد. به طوری که این هواپیما علی‌رغم بدنه بزرگ، گاه از روی صفحه رادار ناپدید می‌شد. از نمونه‌های معروف این نوع هواپیماها نایت هاوک اف-۱۱۷، اف-۲۲ رپتور و بی-۲ اسپیریت می‌باشند.

این فناوری تاکنون نتوانسته هیچ هواپیمایی را به طور کامل پنهان‌کار یا رادار گریز نماید؛ بلکه تنها شناسایی سلاح را سخت‌تر می‌گرداند. فقط مقدار کمی از امواج را به فرستنده برگشت می‌دهند. فرم بدنه هواپیما به صورتی است که امواج رادار را می‌شکند. در نتیجه این هواپیما توانایی رادارهای متعارف را برای شناسایی و تعقیب موثر خود محدود می‌کند.

موتور

هواپیماهای رادار گریز موتور هواپیما کمترین صدا را تولید می‌کند و موتورها به طوری خنک می‌شوند که از زمین توسط گیرنده امواج مادون قرمز شناسایی نشوند. بخارات خروجی گرم پیش از خروج درون محفظه‌ای خنک می‌شوند و در نتیجه علائم مادون قرمز هواپیما به حداقل می‌رسد.
بدنه

طراحی بدنه هواپیما نیز خود تاثیر بسیاری در منحرف کردن امواج رادار دارد. بطوری که برخی از انوع خاص هواپیماها، مانند اف-۱۱۷ به دلیل شکل ظاهری که داشتند، سیگنالهای رادار را به طور عمودی از منبع منحرف می‌کردند و مانع رسیدن آنها به مرکز هواپیما می‌شدند. همچنین در هواپیماهای پیشرفته مانند اف-۲۲ رپتور، این کار با جایگزینی فلزات با کامپوزیت انجام می‌شود.
پوشش خارجی

پوشش بدنه این نوع هواپیمای جنگنده غالباً بواسطه استفاده از ترکیب‌هایی است که جذب‌کننده بسیار قوی امواج الکترومغناطیس هستند. ماده رنگ‌آمیزی و لایه‌های بدنه از طریق تداخل و ضعیف کردن امواج این کار را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که استفاده از این ماده هزینهٔ نگهداری هواپیما را چندین برابر می‌کند. همچنین غالب رنگ بکار رفته در بدنه این هواپیماها را رنگ‌های تیره تشکیل می‌دهند.
حمل سلاح

هواپیماهای رادار گریز سلاحهای خود را در داخل بدنه هواپیما نگهداری می‌کنند و به همین علت دارای ظرفیت حمل سلاح محدودی هستند. وقتی هواپیما درهای محفظه سلاح را باز کند دیگر از چشم رادارها پنهان نخواهد بود. هواپیماهای با فناوری رادارگریز را به خاطره ملاحظات کیفیت رادارگریز نم‌یتوان به راحتی مدرنیزه کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">