مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

مهندسان : دنیای مکانیک و مکاترونیک

فعالیت در حوزه مهندسی مکانیک ومکاترونیک وامور وابسته

ساخت کامپیوتر هایی با سرعت نور قبل از سال ۲۰۲۰

شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۲۴ ق.ظ

ساخت کامپیوتر هایی با سرعت نور قبل از سال ۲۰۲۰

همه ما می دانیم که انتقال اطلاعات با تکنولوژی کابل نوری بسیار سریعتر از سیم های مسی می باشد به عنوان مثال می توان به فیبر های نوری اشاره کرد که نسبت به خطوط تلفن قدیمی هزاران برابر سریعتر هستند. از طرفی انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالا به تنهایی به افزایش سرعت کامپیوتر ها کمک نمی کند و قدرت پردازش اطلاعات دریافت شده نیز باید افزایش یابد.
یک شرکت انگلیسی بنام Optalsys ادعا کرده است که در سال ۲۰۱۵ کامپیوتری را معرفی می کند که می تواند با سرعت نور محاسبات را انجام دهد. این شرکت همچنین عنوان کرده که ابر کامپیوتر عظیم این شرکت در سال ۲۰۲۰ رونمایی می شود.
واژه “پردازش نوری” به نوع بسیار متفاوتی از تکنولوژی اشاره می کند و به طور کلی به سیستم هایی اشاره می کند که به جای نیروی الکتریسیته از نور برای انجام کارها استفاده می کند. روش Optalsys جهت پردازش اظلاعات از لیزر کم قدرت و شبکه کریستال مایع بهره می برد که با دیگر روش های محاسبات نوری متفاوت می باشد و نتایج بدست آمده از آن بسیار امید بخش است.
در این روش لیزر به شبکه کریستال مایع تابیده می شود و باعث انعکاس لیزر در شبکه می شود. با این کار می توان الگوریتم های مورد نظر را پیاده سازی کرد و هزاران و یا حتی میلیون ها محاسبه را بطور همزمان انجام داد. با استفادده از چندین شبکه بصورت موازی می توان بطور چشمگیری قدرت پردازشی اطلاعات را افزایش داد.
مزیت دیگر این روش میزان مصرف توان می باشد. اطلاعاتی که کمپانی Optalsys ارائه می دهد نشان می دهد که این روش بطور غیر قابل باوری باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. یک کامپیوتر نوری بطور میانگین سالیانه ۳۵۰۰ دلار انرژی الکتریکی مصرف می کند. این در حالی است که ابر رایانه های امروزی در صورتی که با حداکثر توان خود کار کنند سالانه ۲۱ میلیون دلار انرژی الکتریکی مصرف می کنند. یک شرکت با این میزان صرفه حویی چه کارهایی می تواند انجام دهد! البته لازم به ذکر است که شرکت های معدودی همچون Google، Microsoft و Amazon به چنین قدرت پردازشی نیاز دارند.
علاوه بر مصرف کم انرژی، کامپیوتر های نوری همچنین به فضای بسیار کمتری برای ساخت ابر رایانه نیاز دارند. کاهش اندازه ابر رایانه باعث کاهش فضای مورد نیاز و تجهیزات جانبی آن می گردد. دستیابی به قدرت ابر رایانه ها در ماشینی به اندازه سیستم های خانگی می تواند باعث پیشرفت علم در بسیاری از زمینه ها همچون پزشکی، مدل سازی سه بعدی و … شود.
شرکت Optalsys ادعا کرده که نمونه اولیه این سیستم ها در سال ۲۰۱۵ رونمایی خواهد شد و دو نمونه تجاری آن در سال ۲۰۱۷ در دسترس می باشد. همچنین سخنران این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ ابر رایانه ای با قدرت پردازشی ۱۷.۱ exaflops ارائه می کنند. توجه داشته باشید که سریعترین ابر رایانه جهان در حال حاضر سرعتی نزدیک به ۳۴ petaflops دارد!
منبع : digitaltrends

نظرات  (۲)

۲۷ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۴۶ ۳ باربگو : الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
exaflops چند برابر petaflops میشه؟
خدایا چرا تو ایران یه همچین چیزایی ساخته نمیشه؛ ما که تو هوش رتبه‌ی دوم رو تو جهان بعد از ژاپن داریم آخه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">